The Quality Costs in the Cubanacán Cienfuegos Travel Agency
Abstract
The contribution to the quality management was the focus of the study that was carried out with the objective of determining the quality costs in the Cubanacán Cienfuegos Travel Agency (Cuba). For this purpose, it was necessary to study bibliographic materials of national and international origin in order to select the procedure that allowed the identification and determination of the quality costs incurred in the categories of prevention, evaluation, and failures. Consequently, 116 actions of an improvement plan to be applied in the period 2019-2023 were defined. Theoretical and empirical methods that provided the necessary scientific rigor to this type of research were used to complete this work.
Downloads
References
Arango, L. (2009). Importancia de los costos de la calidad y no calidad en las empresas de salud como herramienta de gestión para la competitividad. Revista EAN, 67(3), 75-94.
Armenteros, Y., Reyes, R. y Tascón, L. (2017). Estrategia para la mejora de la calidad del servicio en la Agencia de Viajes Cubanacán Cienfuegos [tesis de maestría inédita]. Universidad de Cienfuegos.
Campanella, J. (1992). Principios de los costos de la calidad (2ª ed.). Diaz de Santos S A. España Ediciones.
Firescu, V. y Popescu, J. (2015). The Costs of Quality: An Important Decision Tool. International Journal in Economics and Business Administration, 3(4), 44-52.
González, Y., Moya, Y., Rodríguez, M. y Escoto, G. (2010). Aplicación del procedimiento para la elaboración del plan de marketing en la agencia de viajes Cubanacán sucursal Cienfuegos [tesis de maestría inédita]. Universidad Central Martha Abreus.
Jiménez, F. (2015). Gerencia estratégica de costos de calidad. Revista Tecnología En Marcha, 14(1), 24-30.
Lavielle, S. (2014). El registro y control de los costos de calidad. Un análisis alternativo, en la fabricación de un producto exportable. Anuario Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 5(2), 149-159.
Leyva, M. y Pérez, G. (2012). Diseño de una estrategia de marketing para el producto turístico Parador Ranchón Aguada [tesis de especialidad inédita]. Universidad de Cienfuegos.
Liudmila, J. y Ávila, I. (2010). Los costos de calidad en las empresas de servicio. Observatorio de La Economía Latinoamericana. Revista Académica de Economía, 7(1), 62-69.
Mas, C. (2011). La Contabilidad de Gestión y la formación de la cadena de valor en el sector de la salud: el costo de las enfermedades. Revista de la Facultad de Contabilidad y Finanzas, 6(2), 23-25.
Oakland, J. (2014). Total Quality Management and Operational Excellence (4ta ed.). Routledge, Taylor & Francis Group.
Oropesa, M. (2010). Costos totales de la calidad. Escuela de Hotelería y Turismo Perla del sur. Cienfuegos. Cuba [tesis de especialidad]. Universidad de Cienfuegos.
Pérez, G. (2018, 26 de octubre). Elaboración de planes de mejoras a partir de las 5W + 2H para entidades turísticas [ponencia]. I Taller Internacional de Gestión Empresarial y Desarrollo Local. Cienfuegos, Cuba.
Pérez, R. y Aspiolea, M. (2010). Modelo de gestión estratégica de costos para instalaciones hoteleras [tesis de doctorado inédita]. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz.
Powell, T. (1995). Total quality management as competitive advantage: a review and empirical study. Strategic Management Journal, 16(1), 15-37.
Ramírez, E., Loddo, A., Gorina, A. y Alonso, I. (2019). Gestión de costos de calidad en la producción de jugos cítricos concentrados en la Empresa Agroindustrial América Libre. Revista AFCEE, X (1), 33-45.
Ramos, Y., Acevedo, J., Ramírez, F. y García, E. (2016). Modelo de gestión de la eficiencia basado en los costos de la calidad con enfoque generalizador. Revista Ingeniería Industrial, 37(1), 59-69.
Shih, F., Shou, C., Chi, C. y Chi, W. (2015). Assessment and cultivation of total quality management organizational culture–an empirical investigation. Total Quality Management & Business Excellence, 26(2), 123-139.
Sotolongo, J. (2001). Costos de la Calidad, su estructura e implementación. Revista Ingeniería Industrial, XXII(4), 37-40.
Valenzuela, L. (2016). Los costos de la mala calidad como quinto elemento del costo: aproximación teórica en la gestión de la competitividad en medio de la convergencia contable. Revista Facultad de Ciencias Económicas Universidad Militar Nueva Granada, XXIV(1), 63-84.
Vargas, M. y Aldana, L. (2014). Calidad y servicio. Conceptos y herramientas (3ra ed.). Escuela Internacional de Ciencias Económicas y Administrativas: Ediciones.
Zambrano, M., Véliz, V., Armada, E. y López, M. (2018). Los costos de calidad: su relación con el sistema de costeo ABC. Revista de la Facultad de Contabilidad y Finanzas, 12(2), 23-25.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Al enviar los artículos para evaluación, los autores aceptan que transfieren a la Revista de Economía y Administración derechos para su publicación en cualquier formato o medio. Para aumentar su visibilidad, los autores autorizan el envío de los documentos a bases de datos y sistemas de indización, o para ser consultados de manera gratuita y electrónica en https://revistas.uao.edu.co/ojs/index.php/REYA, así como en las bases de datos donde la Revista se encuentra registrada. A su vez, los autores serán responsables del contenido de los artículos; por lo tanto, no comprometen los principios o políticas de la Universidad Autónoma de Occidente, ni de la Revista de Economía y Administración y los miembros de sus comités.