Overview of Undergraduate Programs in Economics in Colombia
Abstract
This article aims to do a qualitative exploratory research on the general characteristics of undergraduate programs in economics in Colombia, in contrast to some Latin American countries, and the United States. The review for Colombia focuses on the universities accredited at the time of this analysis (2018). As a starting point, the main conclusions synthesized and obtained by authors such as Lora and Ñopo (2009), and Castro and Raffo (2016) regarding the training of economists between 2007 and 2012, in which a kind of homogenization of curricula stands out, except for particularities in universities of a regional nature. A continuity in this trend is observed, and therefore, in order to demand for a professionalization in economics, the relevance of adapting without losing the essence, the contents to the changing world, and a sustainable development perspective, is highlighted.
Downloads
References
Ahumada, I. y Butler, F. (marzo, 2009). La enseñanza de la economía en México. Documento de Trabajo, (672). https://mba.americaeconomia.com/sites/mba.americaeconomia.com/files/PAPER_MEXICO.pdf
Akerlof, G. A. (septiembre, 2014). Lo que se avecina. Finanzas & Desarrollo.
https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/spa/2014/09/pdf/nobels.pdf
Becker, W. E. (Winter, 2000). Teaching economics in the 21st century. Journal of Economic Perspectives, 4(1), 109-119.
Boiser, S. (2005). ¿Hay espacio para el desarrollo local en la globalización? Revista de la Cepal, (86), 47-62.
Caicedo, M. F. (2007). La complejidad en la formación de economistas. Apuntes del CENES, II Semestre, 163-182.
Castro, J. A. y Raffo, L. (2011). Los problemas fundamentales de la economía Walrasiana y su influencia en la enseñanza de la economía. Documento de Trabajo, (35). http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Colombia/cidse-univalle/20110331114802.
__________. (enero-junio, 2016). Algunas consideraciones sobre la estructura curricular de los programas de economía en Colombia. Sociedad y Economía, (30), 147-170.
Cuenca, M. E. (2010). La enseñanza en economía: Una reflexión desde la perspectiva del contenido. Semestre Económico, 13(26), 135 -147.
Currie, L. (1993). La enseñanza de la economía (II). Cuadernos de Economía, XIII(18-19), 345-354.
Delgado, C. A. (2010). La formación teórica de un economista puro. Apuntes del CENES, XXIX(49), 215-245.
Espinoza, L., Machicado, C. G. y Makhlouf, K. (2009). La enseñanza de la economía en Bolivia y Chile. Documento de Trabajo, (673). https://core.ac.uk/download/pdf/6441637.pdf
Harvard University. (2018). Undergraduate Economics at Harvard. A Guide for Concentrators. http://economics.harvard.edu/files/economics/files/undergradguide_18-19.pdf
Kahneman, D. (2003). Mapas de racionalidad limitadas: psicología para una economía conductual. Revista Asturiana de Economía, (28), 181-225.
Lora, E. y Ñopo, H. (2009). La formación de los economistas en América Latina. Revista de Análisis Económico, 24(2), 65-93.
Mojica, L.A. y Cuenca, M.E. (2018). La enseñanza de la economía: Reflexiones acerca del sentido de una ciencia social. El caso colombiano. Revista de Economía del Caribe, (21), 160-189.
Pacheco, L. (2009). La Economía y la Ciencia. Revista de la Facultad de Economía de la PUCE, (1),1-16.
Rollins, C. (septiembre, 2014). La nueva generación. Finanzas & Desarrollo. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/spa/2014/09/pdf/25under45.pdf
Rozenwurcel, G., Bezchinsky, G. y Rodríguez, M. (2009). La enseñanza de la economía en Argentina. Documento de Trabajo, (671). https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-ense%C3%B1anza-de-econom%C3%ADa-en-Argentina.pdf
Samuelson, P. A. y Nordhaus, W. D. (2006). Economía (18va ed.). McGraw Hill.
Sarmiento, J. A. y Silva, A. C. (2014). La formación de economistas en Colombia. Investigación y Reflexión, XXII(1), 231-262.
Thaler, E R. (2010). Del homo economicus al homo sapiens. Themis Revista de Derecho, (58), 229-306.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Al enviar los artículos para evaluación, los autores aceptan que transfieren a la Revista de Economía y Administración derechos para su publicación en cualquier formato o medio. Para aumentar su visibilidad, los autores autorizan el envío de los documentos a bases de datos y sistemas de indización, o para ser consultados de manera gratuita y electrónica en https://revistas.uao.edu.co/ojs/index.php/REYA, así como en las bases de datos donde la Revista se encuentra registrada. A su vez, los autores serán responsables del contenido de los artículos; por lo tanto, no comprometen los principios o políticas de la Universidad Autónoma de Occidente, ni de la Revista de Economía y Administración y los miembros de sus comités.